En dålig lever och gallkolik

Sålänge jag kan minnas har jag mått dåligt. Framförallt de fruktansvärda kramperna i revbenshöjd och utslagen är det jag lidit mest av. Jag har aldrig kunnat göra det där vanliga med vänner, äta mat och dricka alkohol för att sedan gå ut - aldrig på riktigt. Varje gång har jag haft mer eller mindre smärta, vissa gånger har jag kunnat hantera den - andra gånger har jag fått ligga ner på golvet för att ta mig vidare till sängen, illamåendet och kramperna har varit för rejäla.  
 
Som ni säkert förstår är och har detta alltid varit fruktansvärt jobbigt. Jag har besökt den ena läkaren efter den andra, från det att jag var ett litet barn tills bara för några månader sedan. Det enda dem har gjort är att utesluta allt möjligt, allt från laktos till gluten. Varje gång har jag lämnat med någon form av sorg - är det jag som är så klen - har alla den här smärtan och obehaget men hanterar det bättre än mig?
 
Det läkarna har hittat är bla. B12-brist och Järnbrist. Det dem också märkt är att trots sprutor och tabletter så behåller min kropp inte de här vitaminerna som de borde, men de har bara bett mig fortsätta äta tabletterna ändå. Att jag lider av D-vitaminsbrist kan de flesta lista ut, jag är ju blekare än blekast. Även detta skämtade en läkare en gång om, med all rätt. 
 
Den kroniska tröttheten har jag också trott var normal, att sova 8 timmar och vara pigg måste ju vara en myt? Jag kan sova 6, 8 eller 10 timmar men är alltid lika trött... Jag minns även många situationer där folk varit hungriga och jag inte känt någon hunger alls, jag kan faktiskt gå dagar utan äta och det påverkar mig inte mycket mer än att jag slipper kramperna i magen. Den ständiga smärtan vid höger skuldra som jag trodde berodde på dator- och mobilanvändning har även det fått en logisk förklaring.
 
Efter ett besök hos en homeopat i Växjö tidigare i veckan fick jag äntligen rätt diagnos. Hon tittade igenom hela mig och mitt  blod. Det tog henne mindre än 2 minuter att säga vad felet var och för varje grej hon gick igenom så sa hon mitt ena symptom efter det andra. Jag satt med hakan i golvet och sa: Ja, hur vet du det? Men va? Hur vet du det också? 
ÄNTLIGEN(!!!), efter 25 år var det någon som hittade ett fel som stämde in med punkt och pricka. Jag har svårt att beskriva lättnaden jag kände och fortfarande känner. Jag är inte bara klen, det är något som inte stämmer.
 
Jag har alltså en väldigt dålig lever som troligtvis har varit det väldigt, väldigt länge (ev. hela mitt liv utifrån symptomen). Det i sin tur har även gett mig gallkolik
Detta innebär väldigt mycket och jag har printscreenat från olika sidor för att ni ska förstå bättre. Kort sagt så innebär det att allt jag äter och dricker tar sig den vanliga turen, ner till magsäcken och vidare till lever och galla men där blir det problem. Eftersom levern är dålig producerar den inte tillräckligt med galla vilket gör att det mesta vänder igen och går tillbaka, detta orsakar enorm smärta via krampanfall i diafragman samt ett enormt illamående när galla tar sig hela vägen upp genom matstrupen vilket förklarar varför jag då och då även kräks av smärtan. Denna motståndsrörelse har blivit kronisk för mig. Att levern är dålig innebär också att den inte kan ta till sig alla vitaminer, däribland B12, Järn och D-vitamin. Trötthet och aptitlöshet samt smärta i högra skuldran (då lungan fäster även där) är några andra symptom som jag har känt av väldigt väl. 
 
 
När vi äter vandrar det alltså den här vägen naturligt, problemet för mig är alltså att det istället vänder i gallblåsan och går samma väg tillbaka upp. Fruktansvärt smärtsamt och obehagligt. 
 
Såhär ser det ut:
 
Efter att jag fått min diagnos så var jag såklart snabb på att börja googla. Min första tanke var: Hur kan jag ha missat det här? Jag som har googlat symptomen så länge google har funnits.. Det är ju nästan på pricken jag! Betydligt mer än hälften av punkterna passar ju nåt så in i vassen. Hur har jag kunnat missa det? Hur har alla läkare kunnat missa det? 
 
 
Lite mer information, bland annat om lagring av vitaminer mm.
 
Att levern har varit dålig under så lång tid har alltså även lett till att jag har fått gallkolik. Hur mycket jag än googlar så hittar jag väldigt lite information om gallkolik men jag hittade åtminstone det här som stämmer ohyggligt bra (tänk så många gånger jag drömt om smärtlindring under krampanfallen men trott att jag bara varit klen..):
 
Jag kan verkligen inte beskriva vilken lättnad jag känner över att ha fått veta det här. Känslan av att jag är "sjuk" är konstigt nog så underbar. Jag har vetat det själv i så många år men eftersom det aldrig har funnits någon exakt diagnos så har jag mer framstått som gnällig. Äntligen slipper jag vara gnällig utan anledning! Nästa gång jag får ett krampanfall så vet jag varför, då behöver jag inte kämpa emot - då kan jag lägga mig tills det går över och jag behöver inte skämmas för det. 
 
För er som känner igen sig i symptomen kan ni läsa mer om leverproblem och symptom på alla länkar ovan samt HÄR.
 
Nu är jag på rätt väg, jag ska i veckan påbörja akupunktur för att bla. vända motståndsrörelsen till att gå rätt väg och få levern bättre. Jag gurglar kokosolja varje morgon och kväll för att dra ut så mycket bakterier som möjligt (och herregud så lena tänder jag fått redan efter 3 dagar!) samt dricka speciella droppar 3 gånger om dagen.
 
Det finns hopp gott folk, jag ska bli frisk från det här! Jag har hopp om att snart få leva ett normalt liv, jag kommer kunna äta mat utan att bli illamående/spy och få krampanfall, jag kommer kunna sova och bli pigg, jag kommer kunna umgås med vänner utan att vara rädd för att bli liggandes i smärta! 
 
Tack homeopat H.S för hjälpen! Utan dig vet jag inte hur länge jag hade orkat med allt det här. Nu ska behandlingarna bara börja värka, därefter ska jag återkoppla till er och berätta om det fungerar och hur stor skillnaden i så fall blir på att leva och må bra! :)
 
Tittade igenom bilder för att hitta en bra och avslutande och insåg då hur otroligt många kvällar (alla där jag ätit eller druckit...) jag har fått avsluta pga. krampanfall och rejält illamående, snart är det förhoppningsvis slut med det! :)
En kommentar publicerat i Lisa
Taggar: B12, Homeopat, Järn, Lisa, Lisa Bengtsson, Växjö, akupunktur, anfall, aptitlös, b12-brist, d-vitamin, d-vitaminbrist, diafragman, dålig lever, gallan, gallkolik, höger skuldra, illamående, inte hungrig, järnbrist, kokosolja, kramp, krampanfall, kramper, kräkas, lever, leversjukdom, lisabengtsson, läkare, magen, matsmältningen, ont, problem, revben, smärta, spy, trött, trötthet
#1 - - Lina Larsson :

Men usch då jobbigt! Jag har själv plockat bort gallblåsan efter mycke problem å då började min lever må bättre! Hoppas du börjar må bättre. Kram

Svar: Ja fy så jobbigt men nu äntligen vänder det! :) Usch, det lät inte roligare.. Tur dock att det hjälpte att ta bort gallblåsan och att du mår bättre nu! Hoppas jag snart gör samma då :) Kram
Lisa Bengtsson