KRÖNIKA: En rolig, trygg och lärorik plats

Den senaste tiden har jag bytt mitt livs första bajsblöja och betydligt fler blöjor, snutit näsor och fått otaligt många kramar. Två nya yrken är vad som fått mig att uppleva så mycket nytt och jag är så tacksam över all lärdom.

På Skolverkets hemsida står det följande om förskolan: ”Barnen i förskolan ska få en god pedagogisk verksamhet. Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som går där. Kommunerna ansvarar för att det finns förskolor och att barn får erbjudande om plats.”

Jag har inga egna barn (det kanske ni förstår, annars hade jag med stor sannolikhet bytt bajsblöja förr…) och är därmed inte så speciellt insatt i ”barnvärlden” även om jag är så fascinerad av den. Förskollärare är ett yrke som jag alltid har velat prova på men bortsett från en veckas praktik på mellanstadiet har det aldrig blivit av, förrän nu. Ett samtal bort så var jag uppskriven på en vikarielista och några dagar senare kom det första samtalet.

Något jag insåg väldigt fort var att barn är makalöst kloka. Det har båda mina arbetsplatser lärt mig. Ni som är inne i ”barnvärlden” kanske tycker att jag är lite efter som inser det först nu men så får det vara, alla kan ju inte veta allt. Redan när min systerson var liten började jag dock ana det då han klarade av att hantera min iPhone nästintill lika bra som jag själv, vissa barn upprepar vartenda ord du säger, andra testar gränser då de vet precis vad som är okej/inte okej och någon annan knuffar medvetet till ett annat barn så fort du vänder ryggen till. Några barn använder sig av teckenspråk när du inte förstår vad de säger och andra springer fram till saken och visar exakt vad hen menar. Det finns så många exempel på varför barn är så mycket klokare än jag kunnat ana.

Några andra som är helt fantastiska är de vårdare och förskolelärare som jag har haft äran att stöta på. Wow säger jag bara. Vilket jobb de gör med att forma vår nya generation, det bådar väldigt gott. De är så hjärtliga människor och samtidigt finns det så mycket finurligt bakom varje liten sak, varje liten sång som görs/sjungs. Jag är så imponerad och så glatt överraskad. Den dag jag får egna barn kommer jag med stor trygghet lämna dem ifrån mig under dagarna. Visst vill jag ha mina kommande barn hemma hos mig så mycket det bara går men samtidigt, efter att ha sett det jag nu har sett så förstår jag hur viktigt det är att barnen får komma iväg till andra vuxna som ställer lite krav (inga rejäla såklart men sådana krav som får dem att komma framåt) och träffa andra barn för att kunna hantera konflikter, hitta vänner och hitta sig själva. Jag tror att det är enormt viktigt för de där kloka, supersöta små varelserna för att ha möjlighet att utvecklas på bästa sätt.

På arbetsplatserna där jag har haft turen att få hoppa in kan jag definitivt säga att de lever upp till Skolverkets krav; pedagogisk, rolig, trygg och lärorik plats och förhoppningsvis kommer jag att få enormt mycket mer erfarenheter samt få fortsätta med att byta lite fler blöjor, både på jobb och i hemmet någon gång i framtiden.

Lisa

Länkar i krönikan:
https://www.skolverket.se/skolformer/forskola

Krönikan publicerades första gången den 18 juni på www.lisa.blogg.vxonews.se

2 kommentarer publicerat i Krönikor
Taggar: Bra jobb, Förskola, Lisa Bengtsson, Tingsryds kommun
#1 - - Josefine:

Nu har du ju inte egna barn så jag ska inte döma dig allt för hårt, man ändrar ofta åsikt när man väl blir mamma. Men det är absolut inte "viktigt" för barnen att komma iväg till dagis. Dagis är för barn som har föräldrar som jobbar och behöver passas den tiden,, inte en skola dom måste gå på för att utvecklas (även om det innehåller pedagogiskt lärande är det ingen skolplan som är livsviktig vid den åldern). Ingen förskola kan ge det du som förälder kan ge dina barn hemma. Samtidigt finns det öppna förskolor där du kan träffa andra föräldrar och barn så det kortet tycker jag inte heller man kan köra.
Dessutom ska man inte behöva lämna över sina barn till andra vuxna som ställer krav, det måste man ju självklart klara av att göra själv. Skaffar man barn är det ditt ansvar att uppfostra dem, ingen annans.

Utöver detta tycker jag det är hemskt skrämmande att du fick jobb på förskolan bara några dagar efter du ringde om att bli vikarie, man måste ALLTID lämna ett nytt oöppnat registerutdrag från polisen innan man börjar jobba på en ny förskola. Inte undra på att det är så mycket otäcka saker som händer på våra förskolor i Sverige med pedofiler och allt möjligt.

Svar: Precis. Och jag kan mycket väl komma att ändra åsikt den dag jag får egna barn så därför kan jag bara utgå från nuläget. Vill redan här nämna att jag självklart lämnat registerutdrag från polisen till förskolan, mer om det längre ner.
Jag tror som jag nämnde i krönikan att det faktiskt är viktigt för barn att komma iväg till andra barn och vuxna än sina föräldrar, vare sig det är dagis, dagmamma, morföräldrar, kompisar eller någon annan. Inte hela tiden men åtminstone någon gång i veckan. Jag tror att det är viktigt för att utvecklas men självklart inte med en läroplan på det sätt som skolan har, det är därför jag är så impad av förskolan som får in så mycket pedagogiskt samtidigt som det hela tiden är lek och roligt som gäller (bortsett från mat och vila). För barn måste få vara barn!

Men jag håller absolut med dig och menade aldrig något annat än att föräldrarna är de som ger mest (såklart) till sitt/sina barn, i allt och självklart hör uppfostran till det.

Det var ett kortfattat sätt att skriva hur jag fick jobb. Eftersom du blir så orolig kan jag meddela att jag har träffat förskolechefen flera gånger under min tid som lärare på skolan där han har sitt kontor. Han har därmed full koll på mig och hur jag är kring barn. Redan när jag började på skolan som lärare lämnade jag (såklart!!) ett registerutdrag från polisen och självklart har jag lämnat ytterligare ett registerutdrag (oöppnat såklart annars är det inte giltigt) innan jag började på förskolan.

Känns väldigt trångsynt att dra det till att det händer otäcka saker på förskolor i Sverige. Självklart är det fruktansvärt tragiskt när något sådant händer men så vitt jag vet sköts det exemplariskt här i kommunen i alla fall. Sen verkar det tyvärr som att du är negativ till förskolor överlag och inte bara till att jag har fått ett jobb på en (vilket som du nu vet gick till på helt rätt sätt!). Tråkigt med tanke på hur fantastiska förskolor, förskolelärare, andra barn och föräldrar ni har här i kommunen. Ta tillvara på det istället.

Mvh
Lisa
Lisa Bengtsson

#2 - - Josefine:

Bra att du lämnade registerutdrag, tog för givet att du inte hade gjort det då det lät så i texten och tyvärr vet jag flera som börjat jobba på skolor och förskolor utan att ens få frågan om ett registerutdrag. Menar såklart inte att jag tror du är en pedofil vilket jag med stor sannolikhet kan säga att du inte är, men man ska aldrig chansa när det gäller sånt och i flera fall har det faktiskt hänt att folk litat på folk till 100% och så har de visat sig att man hade helt fel som lät denna person börja jobba med barn.
Ja jag är otroligt skeptisk till hur förskolorna ser ut idag. Ja, jag vet flera barn till bekanta som råkat ut för SEXUELLA ÖVERGREPP av personal från förskolan. Hur ska det ens kunna ske.

Förstår verkligen inte dehär med att komma iväg ifrån sina föräldrar, nån gång i veckan är ju otroligt ofta. Barn i dagisåldern "behöver" verkligen inte förskolan överhuvudtaget, eller komma iväg ifrån sina föräldrar. Bara jättekonstigt att ens tänka så.. det är hemskt att vissa måste lämna bort sina barn redan när de fyller 1 år, men det är ännu mer hemskt att vissa gör det för dom tror barnet behöver det eller för att dom blir giriga och väljer pengar framför tid med sina barn som aldrig kommer tillbaka.

Svar: Det var inte meningen att få det att låta så och jag håller med dig, det är otroligt viktigt att det lämnas registerutdrag mm. för sånt som skett på vissa förskolor (och överlag inom olika barnområden) får absolut inte ske! Tycker också att man ska vara supernoga för att förhindra att sådant sker!
Där går våra åsikter dock isär men det är helt okej, alla kan omöjligt tycka samma sak. Så länge alla gör det de tror är bäst för sina barn så tror jag att det blir jättebra och slutar upp med "bra" barn! Håller dock med dig i att det är tråkigt i vissa fall när man inte har något val, tex. för att man måste få in mer pengar. Samtidigt är vi ganska lyckligt lottade, finns land där det hade varit en dröm att ha möjlighet att vara hemma 1 år med sina barn.

Ta hand om dig och tack för dina åsikter, mycket intressant och man lär sig alltid något av att diskutera. Både i hur jag kan förbättra mina texter och förtydliga det jag vill ha sagt samt ta in andras perspektiv på ämnena. Jätteintressant! :)

Tack! Ha en fortsatt trevlig midsommar!
Lisa Bengtsson